გეგმები



სამოდელო გაკვეთილის გეგმა

საგანი
გეოგრაფია
მასწავლებელი
ლეილა  მურდაშვილი
საფეხური/ კლასი
საშუალო/ Xა-----61001030788
მოსწავლეთა პროფილი
განსხვავებული შესაძლებლობების, ცოდნის, სოციალური და სააზროვნო უნარების, ინტერესების, სწავლის სტილისა და მოტივაციის მქონე 27მოსწავლე: ვაჟი- 10,    გოგონა - 17.    სსმ მოსწავლე კლასში არ არის.
ჩატარების თარიღი:
            30 აპრილი 2018 წელი
დრო: 
            45-50 წუთი
გაკვეთილის ტიპი
სამოდელო(გამჭოლი  კომპეტეციების  განვითარებაზე   ორიენტირებული)
თემა:
მოსახლეობის  განსახლება  და  დემოგრაფიული  პოლიტიკა

მიზანი
    მოსწავლეებმა  შეძლონ:                                                                                                                                                          1.მოსახლეობის  განსახლების  არეალების  თავისებურებების  დადგენა ;                                                            2.დემოგრაფიული  მონაცემების  ანალიზის   შედეგად დემოგრაფიული პოლიტიკის  მნიშვნელობაზე  მსჯელობა                                                                                                                                                                    3.სხვადასხვა  ქვეყანაში  განხორციელებული დემოგრაფიულიპოლიტიკის  შედეგების  გაანალიზება  და შედარება(წარმატებული და  წარუმატებელი)

მოსალოდნელი შედეგები
        გაკვეთილის ბოლოს მოსწავლეები   შეძლებენ
            1.განსახლების  კნონზომიერების   დადგენას.                                                                                                                                     
            2.დემოგრაფიული  პოლიტიკის  მნიშვნელობის  გაანალიზებას.                                                                                                                                                   
            3.სხვადასხვა   ქვეყანაში  განხორციელებული  დემოგრაფიული  პოლიტიკის  შედეგების  ანალიზსა  და   შეფასებას.        
გასანვითარებელი უნარები :
 დროსა  და  სივრცეში  ორიენტაცია;ინფორმაციის  მოპოვება  და შედარება;ფაქტებისა დამოვლენების ინტერპრეტაცია;მოსმენის, ძიებითი უნარის განვითარების  ხელშეწყობა.პრობლემის  გააზრება  და  სხვადასხვა საკითხებს შორისკავშირების  დადგენა;თანამშრომლობა,მსჯელობა,დისკუსიის,პრეზენტაციის  და  ანალიზის უნარი.
წინასწარი  ცოდნა:

მოსწავლემ  იცის დემოგრაფიული  მახასიათებლებისა  და პოლიტიკის  არსი.შეუძლია  გეოგრაფიულ
  საშუალებებზე(რუკები,ტესტები,ცხრილები) მუშაობა.

მოსალოდნელი  საფრთხეები:
                        დროის მენეჯმენტი
მათი  გადაჭრის  გზები:
            დროის მენეჯმენტთან დაკავშირებული საფრთხეების თავიდან ასაცილებლად შევიმუშავებ ალტერნატიულ ე.წ.B გეგმას.(აქტივობების რაოდენობის გაზრდა ან შემცირება.)
კავშირი ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან:
        გეო.X.5. მოსწავლეს შეუძლია მსოფლიოს მოსახლეობის განსახლების თავისებურებების კვლევა და   დემოგრაფიული ვითარების გაანალიზება.

       შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:

      სტატისტიკური ინფორმაციის ანალიზის საფუძველზე აჯგუფებს ქვეყნებს სხვადასხვა სოციალურ-დემოგრაფიული კატეგორიების (სიცოცხლის ხანგრძლივობა, შობადობა, ჯანდაცვის და განათლების დონე) მიხედვით; შედეგებს გამოხატავს მისთვის სასურველი ფორმით;
       მსჯელობს დემოგრაფიული პოლიტიკის მნიშვნელობის შესახებ; ჯგუფური მუშაობისას შეიმუშავებს დემოგრაფიული პოლიტიკის შეფასების კრიტერიუმებს, ადარებს და აანალიზებს სხვადასხვა ქვეყანაში განხორციელებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგებს (წარმატებული და წარუმატებელი);


რესურსი:
დაფა,ცარცი,საწერი კალამი, მარკერი, პროექტორი ,სურათები,სამუშაო ბარათები ,მსოფლიოს  პოლიტიკური და  კონტურული რუკები,სახელმძღვანელო,ფლეშმეხსიერება,ფლიპჩარტი.
შეფასების ფორმები და ინსტრუმენტები


განმავითარებელი   და   განმსაზღვრელი: კომენტარი, რუბრიკა;
ჩატარებისთარიღი:
25 მაისი2018 წელი
დრო
45 -50წთ














#
აქტივობა
მეთოდი
კლასის
ორგანიზების
ფორმა
სასწავლო რესურსები
დრო
თითოეული აქტივობის ბოლოს მისაღწევი შედეგი
1



კლასისორგანიზება
მოსწავლეებისჯგუფებად განაწილება.
საგაკვეთილომიზნების, ქცევის წესებისა და შეფასებისკრიტერიუმებისგაცნობა;
ყინულის  გალღობა

საერთო  საკლასო


შეფასების რუბრიკები. უსაფრთხოების წესები.ფლიპჩარტი ქცევის წესების ჩამოსაწერად.
მარკერი.
2წთ.




საგაკვეთილოპროცესისათვისმოსწავლეებისმზადყოფნა.

2
ასოციაციური  რუკა-„დემოგრაფია“.  მასწავლებელი დაფაზე  წერს სიტყვა  „დემოგრაფია“და  მოსწავლეები  იხსენებენ  მასთან  დაკავშირებულ ცნებებსა  და  ტერმინებს.მასწავლებელი  აფისირებს  დაფაზე  მათ  პასუხებს.შემდეგ  იხსენებენ  თვითოეულ  განმარტებს.
დემონსტრირ ება
საერთო  საკლასო


დაფა,ცარცი
4წთ
წინარე ცოდნის გააქტიურება.

3

მოსწავლეებს ეკრანზე ვაჩვენებ   ვიდეოს(დააკვირდით,გაიხსენეთ,ამოიცანით,გამოიტანეთდასკვნები) მასწავლებლის დახმარებით მოსწავლეები სავარაუდოდ,თავად  გამოიტანენ დასკვნებს   თუ რასშეიძლება შეეხებედოს მათი  დღევანდელი გაკვეთილის  თემა  და  რა  შეიძლებაიყოს  გაკვეთილის  მიზანი.                                                 მოსწავლეების მიერ  გამოთქმული  ვარაუდების  შემდეგმოსწავლეებს  განუმარტავ  გაკვეთილის  თემას  და  გაკვეთილის მიზანს.           
ვერბალური
ინდივიდუალური
სამუშაო ფურცელი N2
სიტუაცუირი ამოცანა
პროექტორი

3წთ
ინტერესის გაღვივება.ფიქრის, მსჯელობის, აზრთა ურთიერთგაზიარების და სწორი გაწაყვეტილების მიღების უნარის ფორმირება.

4
გეოგრაფიული  ამოცანების  ამოხსნა:                                                 1.ამოცანა  ბუნებრივი  მატების  შესახებ.                                                                 2.ამოცანა   დემოგრაფიული  პირამიდების  გამოყენებით.                  (ჯგუფებს  დაურიგდება  ამოცანები  2ვარიანტად)                                         ამოცანების  შესრულების  შემდეგ  ჯგუფები  შესძლებენ  დაალაგონ  ქვეყნები:                                                    1.სადაც  საჭიროა  შემზღუდველი  პოლიტიკა                                                  2.სადაც  საჭიროა  მასტიმულირებელი  პოლიტიკა.

ჯგუფური
.

8წთ
რაოდენობრივი  და მათემატიკური კომპეტენცია
5
  ტექსტზე და რუკებზე მუშაობა (მოსახლეობის  სიმჭიდროვის  რუკა,მოსახლეობის  შობადობის რუკა,მოსახლეობის რაოდენობის ანამორფული რუკა,ტექსტი:“ერთი  ბავშვის  პოლიტიკა  ჩინეთში“.
(მოსწავლეებმა უნდა დაადგინონ    კავშირი სიმჭიდროვესა და შობადობის მაჩვენებელს შორის;
შობადობის მაჩვენებლების მკვეთრი განსხვავების გამომწვევი მიზეზები;გაეცნოს ჩინეთში გატარებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგებს ;რა მიზეზებით ხდება ქვეყნისმოსახლეობისრიცხოვნობის შემცირება, რის გამოც საჭიროა დემოგრაფიული პოლიტიკის გატარება;დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგების ძლიერი და სუსტი მხარეები. ჯგუფები წარმოადგენენ პრეზენტაციას.




 
ჯგუფური
კომპიუტერი, პროექტორი

12
წთ
სემიოტიკური კომპეტენცია: ინფორმაციის გააზრება და ინტერპრეტირება
6


   SWOT ანალიზი და მინდისკუსია                                                                     (ჯგუფებმა  უნდა   განსაზღვრონ,  რომელ   რეგიონში როგორ დემოგრაფიულ პოლიტიკას გაატარებენ და რატომ?  ავსებენ SWOT ანალიზის ცხრილს, აკეთებენ პრეზენტაციას:    გამოყავი დემოგრაფიული პოლიტიკის ძლიერი და სუსტი მხარეები. ყურადღება მიაქციე საფრთხეებს, იფიქრე როგორ შეიძლება იგი შესაძლებლობად გადააქციო.

ანალიზი,მინი  დისკუსია.


ჯგუფური.



12წთ
აქტივობის მიზანი:  მოსწავლეს უნდა  განუვითარდეს კრიტიკული აზროვნების უნარი.
B         

კონტურულ  რუკაზე  მუშაობა       (კონტურულ  რუკაზე  დაიტანენ  10 ქვეყნებს ,სადაც  საჭიროა  მასტიმულირებელი  და  შემზღუდველი  პოლიტიკის  გატარება)


პრაქტიკული მუშაობა




ჯგუფური




კონტურული  რუკა
5წთ
მოსწავლეების მიერ საკითხის გაგება -გააზრება. თეორიული ცოდნის პრაქტიკულად გამოყენება.

8
„გასასვლელი ბილეთი“.

სტრატეგია–„ვიცოდი, გავიგე, მინდა ვიცოდე“                                                                  (გასასვლელი  ბილეთის  განხილვა  მოხდება  შემდეგ  გაკვეთილზე)

პრაქტიკული მუშაობა
ინდივიდუალური
სამუშაო
ფურცელი N5
3წთ
ახალი მასალის შეჯერება ძველ მასალასთან.
9
საშინაო დავალების მიცემა.
მოსწვლეებმა სახლში უნდა მოიძიონ ინფორმაციადადაწერონთხზულება:“საქართველოსსტიქიურიმდინარეები:პრობლემა და გადაჭრის გზები“.
               
ვერბალური ახსნა
საერტო  საკლასო

2წთ
მიღებული ცოდნის განმტკიცება და დამოუკიდებლად მისი გამოყენება.
10
    შეფასება
მასწავლებელი გაკვეთილის მსვლელობისას ინიშნავს შესაბამისი აქტივობის მიხედვით თითოეული მოსწავლისა თუ ჯგუფის ჩართულობას და აფასებს მათ შესაბამისი შეფასების რუბრიკით და განმავითარებელი კომენტარებით.

ვერბალური  ახსნა
საერთო საკლასო
შეფასების რუბრიკები.
2წთ
მიღებული ცოდნის დონის დადგენა.























ჯგუურიმუშაობისშეასებისრუბრიკა
კრიტერიუმი

ძალიან კარგი 9-10
    კარგი
8-7
დამაკმაყოფილებელი
6-5
არადამაკმაყოფილებელი
4-1
ჯგუფის მიერ სამუშაოს მიზნის გააზრება
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი კარგად განახორციელა
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი გააცნობიერა
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი ნაწილობრივ გააცნობიერა
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი კარგად ვერ გააცნობიერა
ჯგუფის მიერ სამუშაოს ორგანიზება
სამუშაო კარგად ორგანიზებული იყო. ჯგუფის წევრებს შორის ფუნქციები სწორად და თანაბრად გადანაწილდა
სამუშაო ორგანიზწბული იყო. მაგრამ ჯგუფის წევრებს შორის ფუნქციები არათანაბრად გადანაწილდა
სამუშაო ნაწილობრივ იყო ორგანიზებული და ჯგუფის წევრებს შორის  ფუნქციები არათანაბრად გადანაწილდა
სამუშაო არ იყო ორგანიზებული. ჯგუფის წევრებს შორის ფუნქციები არ განაწილებულა
მოსწავლის  ჩართულობა
აქტიურად   მონაწილეობს  და აქვს  საკუთარი   ინოვაციური   მოსაზრებები.
აქტიურად   მონაწილეობს  და შეაქვს  წვლილი  აქტივობების  გამრავალფეროვნებაში
მონაწილეობს   და  შეაქვს  საკუთარი წვლილი  მხოლოდ  ზოგიერთ  აქტივობებში
არ  მონაწილეობს  აქტივობებში  ან  მონაწილეობა  ძალიან  იშვიათად
დროის ლიმიტი

საუკეთესოთ იცავენ დროის ლიმიტს
საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა
ვერ იცავენ დროის ლიმიტს
თანამშრომლობა
ჯგუფის ყველა წევრი იყო აქტიური და სამუშაო ნაყოფიერი. ჯგუფის წევრებს შორის იყო პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობები
ჯგუფის თითქმის ყველა წევრი იყო აქტიური.ჯგუფის წევრებს შორის ძირითადად პოზიტიური ურთიერთობები იყო
მხოლოდ ერთი-ორი მოსწავლე ჯგუფის აქტიურ წევრებსა და პასიურ წევრებს შორის ზოგჯერ ურთიერთობები იძაბებოდა 
ჯგუფის წევრები არ აქტიურობდნენ. ჯგუფის წევრებს შორის არ შეინიშნებოდა თანამშრომლობითი გარემო








გაკვეთილის გეგმის ფორმა
N1
მასწავლებლის სახელი, გვარი: ლეილა მურადაშვილი
პირადი ნომერი:  61001039788
საგანი: გეოგრაფია
სწავლების საფეხური/კლასი:   საშუალო/ X
მოსწავლეთა რაოდენობა[1]: 26, სსსმ მოსწავლე -0.
გაკვეთილის თემა: მოსახლეობის აღწარმოების ტიპები

გაკვეთილის მიზანი: მოსწავლე დააჯგუფებს ქვეყნებს აღწარმოების ტიპების მიხედვით, გააანალიზებს აღწარმოების ტიპებს, დაადგენს მიზეზ-შედეგობრივ კავშირს  აღწარმოების ტიპებსა და მასში შემავალ ქვეყნებს შორის.
გაკვეთილის  თემისა  და  მიზნის   შესაბამისობა   ეროვნულ  სასწავლო  გეგმის  მოთხოვნებთან.
გაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულება გარემო  და  სოციალური  სისტემები:გეო.X.5.აღნიშნული  სტანდარტი  და  ინდიკატორი  მიზნის  შესაბამისია,რადგან  აანალიზებს   ტექსტსა  და  სხვადასხვა გეოგრაფიულ  საშუალებებს,განუვითარებს  შემოქმედებით  და  კრიტიკულ  აზროვნება.
გაკვეთილის თემისა და მიზნის შესაბამისობა ეროვნული სასწავლო გეგმის მოთხოვნებთან:
გეო.X.5. მოსწავლეს შეუძლია მსოფლიოს მოსახლეობის   განსახლების  თავისებურებებ კვლევა   დემოგრაფიული ვითარების გაანალიზებ.
შედეგი თვალსაჩინოა თუ მოსწავლე:
·         სტატისტიკური ინფორმაციის ანალიზის საფუძველზე აჯგუფებს ქვეყნებს სხვადასხვა სოციალურ-დემოგრაფიული კატეგორიების (სიცოცხლის ხანგრძლივობა, შობადობა, ჯანდაცვის და განათლების დონე) მიხედვით; შედეგებს გამოხატავს მისთვის სასურველი ფორმით;

   თემა,რომელსაც  განვიხილავთ მოცემულია   მეორე  სემესტრის  თემატურ-კალენდარულ  გეგმაში  და  შესაბამისობაშია  სასწავლო  წლის   მოცემულ  პერიოდთან.
#
აქტივობის მიზანი და აღწერა
გამოყენებული მეთოდი/მეთოდები
კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები
სასწავლო რესურსები (დაასაბუთეთ შინაარსობრივი რესურსების მიზანშეწონილობა სასწავლო მიზანთან მიმართებით)
დრო (წთ)
1
ფაზა I                                                                                  კლასის ორგანიზება (მისალმება, დასწრების შემოწმება)

ვერბალური
საერთო-საკლასო
საკლასო ჟურნალი
1წთ
2




მოსწავლეებისათვის გაკვეთილის თემის, მიზნების, შეფასების კრიტერიუმების გაცნობა, მოლოდინების განსზღვრა;
(მასწავლებელი აცნობს მოსწავლეებს გაკვეთილის თემას, მიზანს, მოსწავლეების დახმარებით გამოკვეთს მოლოდინებს)



ვერბალური
საერთო-საკლასო
გაკვეთილის გეგმა; შეფასების რუბრიკები; ამობეჭდილი და თვალსაჩინოდ გაკრული;
მომზადებული თვალსაჩინოება შეფასებას ხდის მოსწავლისათვის გამჭვირვალეს, ობიექტურსა და რელევანტურს.
2 წთ
3
აქტივობა N1  ფრონტალური კითხვები:
მიზანი: წინარე ცოდნის გააქტიურება და ახალი ცოდნის მიღებისათვის მზაობა;
აქტივობის აღწერა:  მასწავლებელი სთხოვს მოსწავლეებს გაიხსენონ:
1.       რა არის დემოგრაფია?
2.       რა არის შობადობისა და სიკვდილიანობის კოეფიციენტი?
3.       რა არის ბუნებრივი მატების კოეფიციენტი?
4.       როგორია მითვისებითი, აგრარული და ინდუსტრიული მეურნეობა?
კითხვა-პასუხი
მთელი კლასი
წინასწარ შედგენილი კითხვები
4წთ
4
ფაზა II                                                                                        აქტივობა N2 :
მიზანი: მოსწავლეებმა გააცნობიერონ აღწარმოების ტიპები.
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი აჩვენებს პრეზენტაციას და სვამს კითხვებს:
1.       თქვენი აზრით რომელ პერიოდშია აღწარმოების არქიტიპი;
2.       აღწარმოების ტრადიციული ტიპი რომელი პერიოდისთვის იქნება დამახასიათებელი?
3.        აღწარმოების თანამედროვე ტიპი რომელ პერიოდში იქნება?
აქტიური ლექცია

ინტერაქტიული პრეზენტაცია

მთელი კლასი
კომპიუტერი;
პროექტორი;
პროგრამა Powier  point-თი;
მსოფლიოს პოლიტიკური რუკა;
აღნიშნული რესურსი საჭიროა მასალის ვიზუალიზაციისთვის და ინტერაქციისთვის.


5წთ
5
აქტივობა N 3
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეები აანალიზებენ აღწარმოების ტიპებს და აჯგუფებენ ქვეყნებს აღწარმოების ტიპების მიხედვით.
აქტივობის აღწერა:
კლასს ვყოფ ოთხ ჯგუფად და ვაძლევ სამი ფერის სტიკერებს (მინიმუმ ხუთ-ხუთ ცალს). მწვანე სტიკერები შეესაბამება გაფართოებული აღწარმოების ტიპს; ყვითელი - მარტივი აღწარმოების ტიპს, ხოლო წითელი - შეზღუდული აღწარმოების ტიპს.  ჯგუფებმა უნდა გამოთქვან ვარაუდები და სტიკერები უნდა მიამაგრონ პოლიტიკურ რუკაზე, შესაბამის ქვეყნებზე აღწარმოების ტიპების მიხედვით.
მეტაპლანები
ჯგუფური
ფლიფჩარტი, მარკერები, ფერადი სტიკერები, მსოფლიო პოლიტიკური რუკა, სახელმძღვანელო.
ჩამოთვლილი რესურსები ხელს შეუწყობს მოსწავლეთა მობილიზაციას და პრეზენტაციის ვიზუალური მხარის გაძლიერებას.

10 წთ
5.
აქტივობა N 4. თვითშეფასება
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეები ახდენენ ნამუშევრების შეფასებას. მეტაკოგნიტური უნარების განვითარება.
აქტივობის აღწერა: მოსწავლეებს შეუძლიათ გადაადგილება და ერთმანეთის ნამუშევრების გაცნობა, კითხვების დასმა.
შემდეგ მასწავლებელი აჩვენებს მოსწავლეებს სქემის სწორ ვარიანტს და ჯგუფები  მეტაპლანების გადაადგილებით ასწორებენ სქემებზე შეცდომებს.
 შეფასება
ჯგუფური
კომპიტერი, სლაიდშოუ.
სლაიდშოუში გამოყენებული მაქვს აღწარმოების ტიპების განმარტება, რომლის საშუალებითაც მოსწავლეები თავად შეაფასებენ ნამუშევრებს.
5 წთ
6.
                      აქტივობა N 5 პრეზენტაცია
აქტივობის მიზანინამუშევრების წარდგენის უნარის განვითარება, არგუმენტირებული მსჯელობა, კრიტიკული აზროვნება.
აქტივობის აღწერა: ჯგუფები კენჭისყრით აირჩევენ პრეზენტატორსრომელიც არგუმენტებით ასაბუთებს:თუ რა პრინციპით განათავსეს მეტაპლანები; სად ჰქონდათ აცდენა; რა კრიტერიუმებს დაეყრდნენ.
და უკეთებს უკუკავშირს.               
პრეზენტაცია,   აღწერა











ჯგუფური
მოსწავლეთა მიერ შექმნილი პრეზენტაციები. აღნიშნული რესურსი საჭიროა ვიზუალიზაციისთვის და არგუმენტული  მსჯელობისათვის.
5 წთ
7
ფაზა  III                                                                   აქტივობა N: 6
აქტივობის მიზანი: შესწავლილი მასალის განმტკიცება  და ანალიზი თვალსაჩინოების  საშუალებით.
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი უნაწილებს ჯგუფებს თვალსაჩინოებებს და სთხოვს თვალსაჩინოების მიხედვით გასცენ კითხვებს პასუხი:
1.         რა კავშირია მოსახლეობის აღწარმოების ტიპებსა და მეურნეობის ფორმებს შორის.
2.         რატომ არის დამახასიათებელი აზიის, აფრიკისა და ლათინური ამერიკის ქვეყნებისათვის გაფართოებული და ევროპის ქვეყნების უმეტესობისათვის მარტივი აღწარმოება;
მასწავლებელი ორ ჯგუფს აძლევს პირველ დავალებას, ორს მეორესჯგუფები აკეთებენ ურთიერთშეფასებას, უკეთებენ ერთმანეთის ნაშრომებს უკუკავშირს.

ანალიზი,    ურთიერთშეფასება
ჯგუფური
თვალსაჩინოება:           N1,N2,N3,N4 ;                         ბარათები  კითხვებით.
რესურსი  საჭიროა  ახალი  მასალის გაგების  დადგენისათვის.
7წთ

8.
აქტივობა N 7                                                                აქტივობოს  მიზანი: შეფასება.                                 აქტივობის აღწერა:
მასწავლებელი ჯგუფური მუშაობის  შეფასების სქემების საშუალებით ახდენს ჯგუფური მუშაობის    განმავითარებელ შეფასებას და აძლევს ეფექტურ უკუკავშირს; მოსწავლეები ახდენენ თვითშეფასებას და ურთიერთშეფასებას.
ჯგუფური მუშაობის დაკვირვებისთვის მასწავლებელი იყენებს  ჯგუფური  მუშაობის  შეფასების  რუბლიკას.
აქტივობა    ”სამიზნე
 მასწავლებელი ფორმატის  ფურცელზე ხატავს  სამიზნეს, რომელიც დაყოფილია ოთხ სექტორად. თითოეულ სექტორში იწერება პარამეტრები.  მაგI სექტორში  აქტიურად ვიყავი ჩართული; II-ში - საინტერესო იყო; III-ში - გასაგები იყო; ხოლო IV -ში - ახალი გავიგე. თითოეული მოსწავლე  აღნიშნავს   „ +  ნიშანს .  ეს აღნიშვნა შეესაბამება მისი შედეგების შეფასებას. თუ მოსწავლე დაბალ დონეზე აფასებს თავის შედეგებს, მაშინ სამიზნეზე წერტილი ახლოს უნდა იყოს 0-თან, ხოლო თუ ცოტა მეტად - მაშინ 5-თან. იმ შემთხვევაში, თუ უფრო მაღალ დონეზე აფასებს მაშინ  -  ციფრ 5-იანთან ახლოს. რეფლექსურ სამიზნეზე დაფიქსირებული შედეგების მიხედვით   მასწავლებელი  ახდენს მის მოკლე ანალიზს
ვერბალური
ინდივიდუალური
შეფასების სქემები, რომლებიც ეხმარება მოსწავლეებს შეფასების კომპონენტების ცოდნაში, მეტაკოგნიტური უნარების განვითარებაში.
4წთ





































აქტივობაN9  საშინაო დავალება.
აქტივობის მიზანი: გაკვეთილზე მიღებული ცოდნის გამოყენება  და  შემდეგი  გაკვეთილისათვის  მზაობა :
აქტივობის აღწერა:მოსწავლეებს  ვაძლევ   საშინაოდავალებას:                                                                    1.წერილობით იმსჯელეთ, რატომ იცვლებოდა მოსახლეობის აღწარმოების ტიპები;                 2.ინტერნეტ  მისამართზე: maswavlebeli.ge
  წაიკითხონ  და მონიშნონ  ახალი  ინფორმაცია: “მოსახლეობის ზრდის თავისებურებები და დემოგრაფიული გადასვლის მოდელი“.

ვერბალური
მთელი  კლასი
დაფა,ცარცი  და  ინტერნეტმისამართი: maswavlebeli.ge
2 წთ.
გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები.
გაკვეთილის ბოლოს მოსწავლე შეძლებს: გააანალიზოს აღწარმოების ტიპები, დააჯგუფოს ქვეყნები აღწარმოების ტიპების მიხედვით, დაადგინოს მიზეზ-შედეგობრივი კავშირი  აღწარმოების ტიპებსა და მასში შემავალ ქვეყნებს შორის.
შეფასების კრიტერიუმები                                                                                                                                                                              ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმი
ძალიან კარგი
კარგი
დამაკმაყოფილებელი
არადამაკმაყოფილებელი
ჯგუფის მიერ სამუშაო მიზნის გააზრება;
ჯგუფი ირჩევს ქვეყნებს, იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მსჯელობს არგუმენტირებულად, 

ჯგუფი ირჩევს ქვეყნებს, იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მეტ-ნაკლებად ასაბუთებს.
ჯგუფი    ირჩევს ქვეყნებს, ვერ იცავს სიზუსტეს,
ჯგუფი ვერ აცნობიერებს მიზნებს, ვერ ალაგებს ქვეყნებს.
არგუმენტირებული მსჯელობა;
ჯგუფი მსჯელობს არგუმუნტებით, ასაბუთებს დამაჯერებლად.
ჯგუფი მსჯელობს არგუმენტებით, მეტ-ნაკლებად დამაჯერებლად.
ჯგუფს უჭირს არგუმენტირება და დამაჯერებელი მსჯელობა.
ჯგუფი ვერ მსჯელობს არგუმენტებით.
დროის ლიმიტი
საუკეთესოდ იცავენ დროის ლიმიტს
საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა.
ვერ იცავენ დროის ლიმიტს.
თანამშრომლობა
ჯგუფის ყველა წევრი აქყიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის თითქმის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის რამდენიმე წევრი აქტიურია.
ჯგუფის წევრები არ არიან აქტიურები.
პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები
დიახ
ნაწილობრივ
არა
მომზადებული პრეზენტაცია პასუხობს თემას



პრეზენტატორი ფლობს აუდიტორიას (იყენებს ჟესტებს, მიმიკას, ინტონაციას)



პრეზენტატორი იყენებს რუკას და შესაბამის ტერმინოლოგიას;



იცავს დროის ლიმიტს














1 2
3

ხელმოწერა:

თარიღი















გაკვეთილის გეგმა                                                                                                                                                                                                      N 2
მასწავლებლის სახელი, გვარი: ლეილა მურადაშვილი                                                                                                                                             პირადი ნომერი: 61001039788
საგანი: გეოგრაფია
სწავლების საფეხური/კლასი:   საშუალო/ X
მოსწავლეთა რაოდენობა[1]26, სსსმ მოსწავლე -0.
გაკვეთილის თემა: გეოგრაფიული გადასვლის თეორია და ფაზები.
გაკვეთილის მიზანი:  მოსწავლეებმა გააცნობიერონ  დემოგრაფიული  გადასვლის  თეორიის  არსი:დააჯგუფონ  სხვადასხვა  ფაზაში მყოფი  ქვეყნები და  სტატისტიკური ინფორმაციის  და  შესაბამისი დემოგრაფიული  მაჩვენებლის  ანალიზის  საფუძველზე  შეადარებს  დემოგრაფიული  გადასვლის  ფაზებს.                                                                                                                         გაკვეთილის  თემისა  და  მიზნის   შესაბამისობა   ეროვნულ  სასწავლო  გეგმის  მოთხოვნებთან.
გაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულებაგაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულება გარემო  და  სოციალური  სისტემები:გეო.X.5.აღნიშნული  სტანდარტი  და  ინდიკატორი  მიზნის  შესაბამისია,რადგან  აანალიზებს   ტექსტსა  და  სხვადასხვა გეოგრაფიულ  საშუალებებს,განუვითარებს  შემოქმედებით  და  კრიტიკულ  აზროვნება.
გაკვეთილის თემისა და მიზნის შესაბამისობა ეროვნული სასწავლო გეგმის მოთხოვნებთან:
გეო.X.5. მოსწავლეს შეუძლია მსოფლიოს მოსახლეობის განსახლების თავისებურებებ კვლევა დ დემოგრაფიული ვითარების გაანალიზებ.
შედეგი თვალსაჩინოა თუ მოსწავლე:
სტატისტიკური ინფორმაციის და შესაბამისი დემოგრაფიული  მაჩვენებლის ანალიზის საფუძველზე ადარებსდემოგრაფიული  გადასვლის  ფაზებს;ცხრილში  აჯგუფებს სხვადასხვა  ფაზაში  მყოფ  ქვეყნებს;                                                                      აანალიზებს  მსოფლიო  მოსახლეობის  ზრდის  პროგნოზებს  და  მის  რეგიონულ თავისებურებებს:ადარებსმსოფლიოს  მოსახლეობის  მომავლის  სცენარებს  და  შედეგს  გამოხატავს  მისთვის  სასურველი  ფორმით.                                           

        თემა,რომელსაც  განვიხილავთ მოცემულია   მეორე  სემესტრის  თემატურ-კალენდარულ  გეგმაში  და  შესაბამისობაშია  სასწავლო  წლის   მოცემულ  პერიოდთან.


#
აქტივობის მიზანი და აღწერა
გამოყენებული მეთოდი/მეთოდები
კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები
სასწავლო რესურსები (დაასაბუთეთ შინაარსობრივი რესურსების მიზანშეწონილობა სასწავლო მიზანთან მიმართებით)
დრო (წთ)
1
ფაზაI                                                                                     კლასის ორგანიზება (მისალმება, დასწრების შემოწმება)

ვერბალური
საერთო-საკლასო
საკლასო ჟურნალი
1წთ
2.
 მოსწავლეებისათვის გაკვეთილის თემის, მიზნების, შეფასების კრიტერიუმების გაცნობა, მოლოდინების განსზღვრა;
(მასწავლებელი აცნობს მოსწავლეებს გაკვეთილის თემას, მიზანს, მოსწავლეების დახმარებით გამოკვეთს მოლოდინებს)

ვერბალური
მთელი კლასი
გაკვეთილის გეგმა; შეფასების რუბრიკები; ამობეჭდილი და თვალსაჩინოდ გაკრული;
მომზადებული თვალსაჩინოება შეფასებას ხდის მოსწავლისათვის გამჭვირვალეს, ობიექტურსა და რელევანტურს.
2წთ
3




აქტივობა N1
აქტივობის მიზანი: წინარე ცოდნის გააქტიურება  და  ახალი  მასალისათვის  მზაობა.
აქტივობის აღწერა:წინა  გაკვეთილზე მიცემული წასაკითხი  მასალით მასწავლებელი  უსვამს  კითხვებს:                        
1.რა იწვევს  ბუნებრივ  მატებას?                                2.რა  კომპონენტები უნდა  განვიხილოთ  დემოგრაფიული  გადასვლის  ფაზებში და                         სხვა
შებრუნებული  საკლასო  ოთახი.   ფრონტალური  კითხვები.
ინდივიდუალური
 “მოსახლეობის ზრდის თავისებურებები და დემოგრაფიული გადასვლის მოდელი“-წასაკითხი  მასალა.  ხელს  შეუწყობს ახალი    მასალისათვის  მზაობას.                                          
 4 წთ
3
ფაზაII                                                                            აქტივობა N2:ახალი მასალის   კონსტრუირება;
მიზანი:ახალი  მასალის   დემოგრაფიული გადასვლის თეორიისა და ფაზების გაცნობა;ახალი მასალის   კონსტრუირება;
აქტივობის აღწერა:  მასწავლებელი  მოსწავლეებთან ერთად მოკლედ მიმოიხილავს დემოგრაფიული გადასვლის თეორიას, გააცნობს მის ფაზებს სლაიდების დახმარებით  კითხვა-პასუხის  რეჟიმში.
აქტიური  ლექცია
მთელი კლასი
კომპიუტერი;
პროექტორი;
პროგრამა Powier  point-თი; .
აღნიშნული რესურსი საჭიროა მასალის ვიზუალიზაციისთვის და ინტერაქციისთვის.
5წთ
5.
აქტივობა N 3.ტექსტზე  და რუკებზე   მუშაობა
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეებმა   შეძლონ  ტექსტისა  და  რუკის  დახმარებით  გაანალიზონმოცემული  დავალებები,გააკეთონ  დასკვნები.
აქტივობის აღწერა:
კლასი იყოფა ოთხჯგუფად:1ფაზა, 2ფაზა,3ფაზა,4ფაზა.თვითოეულ  ჯგუფსმიეცემა შესაბამისი  ფაზის  დავალებები.დავალებებს  შეასრულებენ  პოლიტიკურირუკების,სახელმძღვანელოშინახ.23.4,კონტურულ  რუკების(რათა  მონიშნონ  ქვეყნები  სხვადასხვა  ფერებით)  და  წინა  გაკვეთილზე  მიცემული  ტექსტის საფუძველზე.
შებრუნებული  საკლასო  ოთახი.  
ჯგუფური
    ინტერნეტმისამართიდანmaswavlebeli.ge  ამობეჭდილი  ტექსტი,მსოფლიო  პოლიტიკური  რუკები,კონტურული  რუკები,ფლიპჩარტი, მარკერები,სახელმძღვანელოშინახაზი23.4.                               ხელსშეუწყობს  შემოქმედებითი  უნარების და  დასკვნების გამოტანის  განვითარებას.

12წთ

აქტივობა N 4პრეზენტაცია
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეები წარმოადგენენ ჯგუფური მუშაობის დროს შესრულებულ დავალებას, განუვითარდებათ შემოქმედებითი და კრიტიკული აზროვნება;
აქტივობის აღწერა: მოსწავლეები პრეზენტაციას წარმოადგენენ მათ მიერ არჩეულიპრეზენტატორით(ჯგუფები კენჭისყრით აირჩევენ პრეზენტატორს)
პრეზენტაცია
ჯგუფური
ფლიფჩარტი, კონტურული რუკა,მოსწავლეთა მიერ შექმნილი პრეზენტაციები. აღნიშნული რესურსი საჭიროა ვიზუალიზაციისთვის.,
8წთ
 5
ფაზაIII                                                                  აქტივობა N 5.
აქტივობის მიზანი:  შესწავლილი მასალის განმტკიცება  და ანალიზი თვალსაჩინოების  საშუალებით.
აქტივობის აღწერა:
მასწავლებელი მოსწავლეებს სთხოვს უპასუხონ შემდეგ შეკითხვებს:
         1.როგორ  იცვლება   ბუნებრივი  მატების  კოეფიციენტი  და  სიცოცხლის  საშუალო  ხანგრძლივობა  დემოგრაფიული  გადასვლის   სხვადასხვა ფაზაში და რატომ? (თვალსაჩინოება N1, N2)
2. იმსჯელეთ, როგორ შეიცვლება შობადობისა და სიკვდილიანობის კოეფიციენტები დემოგრაფიული გადასვლის მეხუთე ფაზაში?(ნახ.23.4წიგნში).
ტექსტებისა  და  რუკების   ანალიზი
ჯგუფური
თვალსაჩინოება1,2. ნახაზი:23.4სახელმძღვანელოში. ;                       
რესურსი  საჭიროა  ახალი  მასალის გაგების  დადგენისათვის.
8წთ
7
აქტივობა N6 საშინაო დავალების მიცემა,
აქტივობის მიზანი: მომდევნო გაკვეთილისათვის მზაობა;
აქტივობის  აღწერა:საშინაო დავალების მიცემა მოიძიონ ინტერნეტით სტატია: ,,ერთი ბავშვის პოლიტიკა ჩინეთში“ და საფრანგეთის „ოჯახური  პოლიტიკა“ და წაიკითხონ. (http://mastsavlebeli.ge/?p=9769
tps:/ ht/www.radiotavisupleba.ge/a/1520180.html)
ვერბალური
მთელი კლასი

1წთ
8.
აქტივობა N 7 შეფასება
აქტივობის მიზანი: თვითშეფასება
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელს აქვს ფორმატის ფურცელზე დახატული სამიზნე, რომელიც დაყოფილია ოთხ სექტორად: თითოეულ სექტორში იწერება პარამეტრები ( პირველ სექტორში ,,აქტიურად ვიყავი ჩართული“ მეორე სექტორში საინტერესო იყო; მესამე სექტორში გასაგები იყო; მეოთხე სექტორში ახალი გავიგე). თითოეული მოსწავლე აღნიშნავს  + ნიშანს, რომელიც შეესაბამება მისი შედეგების შეფასებას, თუ მოსწავლე დაბალ დონეზე აფასებს თავის შედეგს, მაშინ სამიზნე შორს უნდა იყოს ანუ 0-თან, შესაბამისად, თუ  მაღალ დონეზე აფასებს, ხუთთან ანუ მიზანთან ახლოს.
თვითშეფასება
ინდივიდუალური,
შეფასების სქემები, რომლებიც ეხმარება მოსწავლეებს შეფასების კომპონენტების ცოდნაშ, მეტაკოგნიტური უნარების განვითარებაში, სამიზნე, რომელიც ეხმარება მოსწავლეს თვითშეფასებაში.
4წთ
გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები:
გაკვეთილის ბოლოს მოსწავლე შეძლებს:
 გაიგოს  დემოგრაფიული გადასვლის თეორიის არსი. დააჯგუფებს   სხვადასხვა ფაზაში მყოფ ქვეყნებს ინფორმაციის,რუკებისა და შესაბამისი დემოგრაფიული მაჩვენებლის ანალიზის საფუძველზე.
შეფასებისკრიტერიუმები.                                                                                                                                                                                                   ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმი
ძალიან კარგი
კარგი
დამაკმაყოფილებელი
არადამაკმაყოფილებელი
ჯგუფის მიერ სამუშაო მიზნის გააზრება;
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი კარგად განახორციელა; ქვეყნები დალაგა სწორად,  გამოიყენა რუკა და გრაფიკი.
ჯგუფმა სამუშაო მიზანი მეტ-ნაკლებად განახორციელა, დაალაგა ქვეყნები, დაუშვა რამდენიმე შეცდომა;
ჯგუფს უჭირს სამუშაო მიზნის განხორციელება, უჭირს ქვეყნების დალაგება;
ჯგუფი ვერ აცნობიერებს მიზნებს, ვერ ალაგებს ქვეყნებს.
არგუმენტირებული მსჯელობა;
ჯგუფი მსჯელობს არგუმუნტებით, ასაბითებს დამაჯერებლად.
ჯგუფი მსჯელობს არგუმენტებით, მეტ-ნაკლებად დამაჯერებლად.
ჯგუფს უჭირს არგუმენტირება და დამაჯერებელი მსჯელობა.
ჯგუფი ვერ მსჯელობს არგუმენტებით.
დროის ლიმიტი
საუკეთესოდ იცავენ დროის ლიმიტს
საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა.
ვერ იცავენ დროის ლიმიტს.
თანამშრომლობა
ჯგუფის ყველა წევრი აქყიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის თითქმის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის რამდენიმე წევრი აქტიურია.
ჯგუფის წევრები არ არიან აქტიურები.
პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები
დიახ
ნაწილობრივ
არა
მომზადებული პრეზენტაცია პასუხობს თემას



პრეზენტატორი ფლობს აუდიტორიას (იყენებს ჟესტებს, მიმიკას, ინტონაციას)



პრეზენტატორი იყენებს რუკას და შესაბამის ტერმინოლოგიას;



იცავს დროის ლიმიტს



გამოყენებულითვალსაჩინოები                                                                                                                                                                 თვალსაჩინოება 1
დემოგრაფიული გადასვლის ფაზა
შობადობა
სიკვდილიანობა %
ბუნებრივი მატება
ბავშვთა რიცხვი
ერთ ქალზე
სიცოცხლის საშუალო ხანგძლივობა
(წელი)
 ფაზა 1
45-50
5
5
6-8
30-35
ფაზა 2
15-20
15-20
15-20
4-5
50-55
ფაზა 3
12-15
4-5
4-5
2-3
65-70
ფაზა 4
8-10
1-2
1-2
1-2
75-80
დემოგრაფიული გადასვლის ფაზები,                                      თვალსაჩინოება N2












ხელმოწერა:
თარიღი











      გაკვეთილის გეგმის ფორმა
N3
მასწავლებლის სახელი, გვარი: ლეილა მურადაშვილი
პირადი ნომერი:  61001039788   
საგანი: გეოგრაფია
სწავლების საფეხური/კლასი:   საშუალო/ X
მოსწავლეთა რაოდენობა: 26, სსსმ მოსწავლე -0.                                                                                                                                     გაკვეთილის თემა: დემოგრაფიული პოლიტიკა
გაკვეთილის მიზანი: მოსწავლემ უნდა შეძლოს  დემოგრაფიული მონაცემების ანალიზის შედეგად დემოგრაფიული პოლიტიკის მნიშვნელობაზე მსჯელობასხვადასხვა ქვეყანაში განხორციელებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგების გაანალიზება  და შედარება (წარმატებული და წარუმატებელი).
გაკვეთილის  თემისა  და  მიზნის   შესაბამისობა   ეროვნულ  სასწავლო  გეგმის  მოთხოვნებთან.
გაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულებაგაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულება გარემო  და  სოციალური  სისტემები:გეო.X.5.აღნიშნული  სტანდარტი  და  ინდიკატორი  მიზნის  შესაბამისია,რადგან  აანალიზებს   ტექსტსა  და  სხვადასხვა გეოგრაფიულ  საშუალებებს,განუვითარებს  შემოქმედებით  და  კრიტიკულ  აზროვნება.                                                                                                                                                                                         გაკვეთილის თემისა და მიზნის შესაბამისობა ეროვნული სასწავლო გეგმის მოთხოვნებთან:
გეო.X.5. მოსწავლეს შეუძლია მსოფლიოს მოსახლეობის განსახლების თავისებურებების კვლევა დადემოგრაფიული 
ვითარების გაანალიზება.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
§  სტატისტიკური ინფორმაციის ანალიზის საფუძველზე აჯგუფებს ქვეყნებს სხვადასხვა სოციალურ-დემოგრაფიული კატეგორიების (სიცოცხლის ხანგრძლივობაშობადობაჯანდაცვის და განათლების დონემიხედვითშედეგებს გამოხატავს მისთვის სასურველი ფორმით;
§  მსჯელობს დემოგრაფიული პოლიტიკის მნიშვნელობის შესახებჯგუფური მუშაობისას შეიმუშავებს დემოგრაფიული პოლიტიკის შეფასების კრიტერიუმებსადარებს და აანალიზებს სხვადასხვა ქვეყანაში განხორციელებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგებს (წარმატებული და წარუმატებელი);

       თემა,რომელსაც  განვიხილავთ მოცემულია   მეორე  სემესტრის  თემატურ-კალენდარულ  გეგმაში  და  შესაბამისობაშია  სასწავლო  წლის   მოცემულ  პერიოდთან.
#
აქტივობის მიზანი და აღწერა
გამოყენებული მეთოდი/მეთოდები
კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები
სასწავლო რესურსები (დაასაბუთეთ შინაარსობრივი რესურსების მიზანშეწონილობა სასწავლო მიზანთან მიმართებით)
დრო   (წთ)
1
ფაზაI                                                                                       კლასის ორგანიზება (მისალმება, დასწრების შემოწმება)
ვერბალური
საერთო-საკლასო
საკლასო ჟურნალი
1წთ
2




მოსწავლეებისათვის გაკვეთილის თემის, მიზნების, შეფასების კრიტერიუმების გაცნობა, მოლოდინების განსზღვრა;
(მასწავლებელი აცნობს მოსწავლეებს გაკვეთილის თემას, მიზანს, მოსწავლეების დახმარებით გამოკვეთს მოლოდინებს)




ვერბალური
საერთო-საკლასო
გაკვეთილის გეგმა; შეფასების რუბრიკები; ამობეჭდილი და თვალსაჩინოდ გაკრული;
მომზადებული თვალსაჩინოება შეფასებას ხდის მოსწავლისათვის გამჭვირვალეს, ობიექტურსა და რელევანტურს.
2 წთ
3
                                                                                 აქტივობა N1 
აქტივობის მიზანი: წინა გაკვეთილზე მიცემული  http://mastsavlebeli.ge/?p=9769
https://www.radiotavisupleba.ge/a/1520180.html
 წაეკითხათ და მოენიშნათ ახალი ინფორმაცია, მოსწავლეებმა გაიხსენონ წინა გაკვეთიზე შესწავლილი მასალა და დავალებად მიცემული წასაკითხი მასალა, რაც მათთვის იყო ახალი და საინტერესო.ახალი  მასალისათვის  მზაობა.
აქტივობის აღწერა:  მოსწავლეებს ვუსვამ შეკითხვებს და ვთხოვ, უპასუხონ:
1. რატომ  არის  შობადობის  კოეფიციენტი  განსხვავებული განვითარებულ და განვითარებად  ქვეყნებში?                                                                                             2.რა  ახდენს  გავლენასშობადობაზე ?     3.რატომგაატარეს ჩინეთში  და  საფრანგეთში  აღნიშნული პოლიტიკა?
შებრუნებული საკლასო ოთახი
ჯგუფები
წინასწარ შედგენილი კითხვები,
ამობეჭდილიწასაკითხი მასალა;
ეს ხელს შეუწყობს მასალის ვიზუალურად აღქმას  და  ახალი  მასალისათვის  მზაობას..


5წთ
4
ფაზაII                                                                  აქტივობა N2
აქტივობის მიზანი:.ახალი   მასალის  კონსტრუირება

აქტივობის აღწერა:მასწავლებელი აჩვენებსპრეზენტაციას და  კითხვა-პასუხის  რეჟიმში.



ინტერაქტიული პრეზენტაცია

მთელი კლასი
კომპიუტერი;
პროექტორი;
პროგრამა Powier  point-თი;
აღნიშნული რესურსი საჭიროა მასალის ვიზუალიზაციისთვისა და  ინტერაქციისთვის.
5წთ
5
აქტივობა N3                                                      აქტივობის  მიზანი:         
ტექსტზე და რუკებზე მუშაობა(მოსახლეობის  შობადობის რუკა,მოსახლეობის რაოდენობის ანამორფული რუკა,ტექსტი:“ერთი  ბავშვის  პოლიტიკა  ჩინეთში“,საფრანგეთის                     “ ოჯახური  პოლიტიკა“)ახალი  მასალის  გაგება-გააზრებისათვის.                                         აქტივობის  აღწერა:მასწავლებელი  ჯგუფებს აძლევს  დავალებას(წინასწარ  დაყოფილი 4ჯგუფი):
1.შობადობის მაჩვენებლების მკვეთრი განსხვავების გამომწვევი მიზეზებიგაცნობა.    2. ჩინეთშიდა  საფრანგეთში გატარებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგებს გაცნობა-გააზრება;                                                                              3.რა მიზეზებით ხდება ქვეყნის მოსახლეობის რიცხოვნობის შემცირება, რის გამოც საჭიროა დემოგრაფიული პოლიტიკის გატარება;           4.დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგების ძლიერი და სუსტი მხარეები.

ტექსტზე  და  რუკებზე მუსაობა
ჯგუფური
რუკები,ამობეჭდილი  ტექსტი,ფლიფჩარტი.        აღნიშნული რესურსი საჭიროა ახალი მასალის ვიზუალიზაციისთვისა და აღთქმისათვის.
10
6
აქტივობა N 4  
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეების ნამუშევრების პრეზენტაცია
აქტივობის აღწერა:
ჯგუფები კენჭისყრით ირჩევენ პრეზენტატორებს, რომლებიც აკეთებენ პრეზენტაციას.
პრეზენტაცია.
ვერბალური
ჯგუფური
ფლიფჩარტი, რუკები.                          ხელს  უწყობს  მოსწავლეების  მიერ ვიზუალურ  დამახსოვრებას და ახალი  მასალის გააზრებას.
8წთ
7.
ფაზაIII                                                                        აქტივობა N 5. SWOT ანალიზი
აქტივობის მიზანი: კრიტიკული აზროვნების უნარის განვითარება, დემოგრაფიული პოლიტიკის ძლიერი და სუსტი მხარეების დადგენა.                                                               აქტივობის  აღწერა :SWOT ანალიზით და მინი დისკუსიით                                                                        ჯგუფებმა   უნდა   განსაზღვრონ,  რომელ   რეგიონში როგორ დემოგრაფიულ პოლიტიკას გაატარებენ და რატომ?  ავსებენ SWOT ანალიზის ცხრილს, აჭყობენ მინიდისკუსიას:   გამოყავი დემოგრაფიული პოლიტიკის ძლიერი და სუსტი მხარეები. ყურადღება მიაქციე საფრთხეებს, იფიქრე როგორ შეიძლება იგი შესაძლებლობად გადააქციო.

 SWOTანალიზი
მინიდისკუსია
ჯგუფური

SWOT ანალიზის სქემა
აღნიშნული რესურსი ხელს უწყობს კრიტიკული აზროვნების განვითარებას, მოსწავლეები ახდენენ ცოდნის სისტემაში მოყვანას.
8 წთ
8.
აქტივობა N: 5 საშინაო დავალება
აქტივობის მიზანი: შესწავლილი მასალის განმტკიცება, შემოქმედებითი და კრიტიკული ასროვნების  განვითარება.
 მოიფიქრონროგორ დემოგრაფიულ პოლიტიკას გაატარებენ საქართველოში;
ვერბალური
მთელი კლასი
დაფა,ცარცი.
1 წთ
9
აქტივობა N 6  თვითშეფასება
აქტივობის მიზანი:  მოსწავლეების მიერ თვითშეფასება, მასწავლებლის შეფასება;
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი აკრავს  შექმნილ პლაკატს, რომელზეც არის ოთხი კუნძული:  გაგების კუნძული, გაურკვევლობის კუნძული, ინტერესის კუნძული, სიხარულის კუნძული,  მოსწავლეებმა უნდა შექმნან სტიკერებზე კითხვები, ან წინადადებები და შესაბამის კუნძულებზე მიაკრან.
კუნძულები
ჯგუფური
მასწავლებლის მიერ შექმნილი რესურსი- კუნძულები, სტიკერები.
 აღნიშნული რესურსი საჭიროა თვითშეფასებისათვის,
5წთ

გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები.
გაკვეთილის ბოლოს მოსწავლე შეძლებს:
  დემოგრაფიული მონაცემების ანალიზს,  დემოგრაფიული პოლიტიკის მნიშვნელობაზე მსჯელობას,  სხვადასხვა ქვეყანაში განხორციელებული დემოგრაფიული პოლიტიკის შედეგების შედარება (წარმატებული და წარუმატებელი).








შეფასების კრიტერიუმები
ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმი
ძალიან კარგი
კარგი
დამაკმაყოფილებელი
არადამაკმაყოფილებელი
ჯგუფის მიერ სამუშაო მიზნის გააზრება;
ჯგუფი იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მსჯელობს არგუმენტირებულად,  

ჯგუფი  იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მეტ-ნაკლებად ასაბუთებს.
ჯგუფი   ვერ იცავს სიზუსტეს,
ჯგუფი ვერ აცნობიერებს   მიზნებს,
არგუმენტირებული მსჯელობა;
ჯგუფი მსჯელობს არგუმუნტებით, ასაბუთებს დამაჯერებლად.
ჯგუფი მსჯელობს არგუმენტებით, მეტ-ნაკლებად დამაჯერებლად.
ჯგუფს უჭირს არგუმენტირება და დამაჯერებელი მსჯელობა.
ჯგუფი ვერ მსჯელობს არგუმენტებით.
დროის ლიმიტი
საუკეთესოდ იცავენ დროის ლიმიტს
საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა.
ვერ იცავენ დროის ლიმიტს.
თანამშრომლობა
ჯგუფის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის თითქმის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის რამდენიმე წევრი აქტიურია.
ჯგუფის წევრები არ არიან აქტიურები.
 რუკების გამოყენება
მოსწავლე რუკების გამოყენებით  სრულყოფილად
აჯგუფებს ქვეყნებს მოცემული კრიტერიუმების მიხედვით.
მოსწავლეს რუკების გამოყენებით უჭირს  დაჯგუფება ქვეყნებს მოცემული კრიტერიუმების მიხედვით.
მოსწავლე  რუკების გამოყენებით თითქმის სწორედ აჯგუფებს ქვეყნებს მოცემული კრიტერიუმებით.
მოსწავლე რუკების გამოყენებით ვერ აჯგუფებს ქვეყნებს მოცემული კრიტერიუმების მიხედვით.

პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები
დიახ
ნაწილობრივ
არა
მომზადებული პრეზენტაცია პასუხობს თემას



პრეზენტატორი ფლობს აუდიტორიას (იყენებს ჟესტებს, მიმიკას, ინტონაციას)



პრეზენტატორი იყენებს რუკას და შესაბამის ტერმინოლოგიას;



იცავს დროის ლიმიტს








დისკუსიის შეფასების რუბრიკა
დიახ
არა
მკაფიოდ და გასაგებად აყალიბებს აზრს

მსჯელობს არგუმენტირებულად

აკეთებს დასკვნებს

იყენებს არავერბალური კომუნიკაციის ფორმებს (თვალით,ჟესტებით, ხმით)

კორექტულია ოპონენტის მიმართ, ისმენს და კონსტრუქციულად პასუხობს განსხვავებულ აზრს

                                                                                                                                                         





















გამოყენებული თვალსაჩინოებები
1.კარტოგრაფიულიანამორფოზი:                                                                                                                                                                                                                                               შობადობის კოეფიციენტის მაჩვენებელი












2.  კარტოგრაფიული ანამორფოზა. მოსახლეობის რაოდენობა                                                                                                                                                                                                    













                              SWOT ანალიზი
                                       ძლიერი მხარე
                                      სუსტი მხარე
                                       საფრთხე
                                       შესაძლებლობა
                                                                                 
                                                                       
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             





გაკვეთილის გეგმის ფორმა
N4
მასწავლებლის სახელი, გვარი: ლეილა მურადაშვილი
პირადი ნომერი:  61001039788
საგანი: გეოგრაფია
სწავლების საფეხური/კლასი:   საშუალო/ X
მოსწავლეთა რაოდენობა[1]: 26, სსსმ მოსწავლე - 0.
გაკვეთილის თემა: მოსახლეობის რასობრივი სტრუქტურა

გაკვეთილის მიზანი:  მოსწავლემ  შეძლოს  რასების სტრუქტურის, მათი გავრცელების არეალის, დამახასიათებელი ნიშნების შესწავლა, შეადაროს ადამიანის რასების პირველადი და თანამედროვე გავრცელების არეალები, იმსჯელოს რასიზმის შედეგებსა და თანამედროვე გამოვლენებზე.
გაკვეთილის  მიზანი  შეესაბამება  ეროვნულ  მისაღწევ  შედეგებს,მე-10  კლასის  პროგრამის  მიხედვით  მიმართულება  გარემო  და  სოციალური  სისტემები:გეო.X.5.აღნიშნული  სტანდარტი  და  ინდიკატორი  მიზნის  შესაბამისია,რადგან  აანალიზებს   ტექსტსა  და  სხვადასხვა გეოგრაფიულ  საშუალებებს,განუვითარებს  შემოქმედებით  და  კრიტიკულ  აზროვნება.
გაკვეთილის თემისა და მიზნის შესაბამისობა ეროვნული სასწავლო გეგმის მოთხოვნებთან:
გეო.X.5. მოსწავლეს შეუძლია მსოფლიოს მოსახლეობის განსახლების თავისებურებების კვლევა და დემოგრაფიული 
ვითარების გაანალიზება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         მსოფლიოს მოსახლეობის რასობრივი და ეთნიკური სტრუქტურის გეოგრაფიული თავისებურებების საფუძველზე ქმნის შესაბამის რუკას;
   თემა, რომელსაც  განვიხილავთ მოცემულია   მეორე  სემესტრის  თემატურ-კალენდარულ  გეგმაში  და  შესაბამისობაშია  სასწავლო  წლის   მოცემულ  პერიოდთან.
#
აქტივობის მიზანი და აღწერა
გამოყენებული   მეთოდი/მეთოდები
კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები
სასწავლო რესურსები (დაასაბუთეთ შინაარსობრივი რესურსების მიზანშეწონილობა სასწავლო მიზანთან მიმართებით)
დრო   (წთ)
1
ფაზაI                                                                                                                                კლასის ორგანიზება (მისალმება, დასწრების შემოწმება)
ვერბალური
საერთო-საკლასო
საკლასო ჟურნალი
1წთ
2




მოსწავლეებისათვის გაკვეთილის თემის, მიზნების, შეფასების კრიტერიუმების გაცნობა, მოლოდინების განსზღვრა;
(მასწავლებელი აცნობს მოსწავლეებს გაკვეთილის თემას, მიზანს, მოსწავლეების დახმარებით გამოკვეთს მოლოდინებს)


ვერბალური
საერთო-საკლასო
გაკვეთილის გეგმა; შეფასების რუბრიკები; ამობეჭდილი და თვალსაჩინოდ გაკრული;
მომზადებული თვალსაჩინოება შეფასებას ხდის მოსწავლისათვის გამჭვირვალეს, ობიექტურსა და რელევანტურს.
2 წთ
3
აქტივობა N1 
აქტივობის მიზანი: მოსწავლეთა წინარე ცოდნის გააქტიურება; ახალი მასალის ახსნისათვის მზაობა:
აქტივობის აღწერა:  მასწავლებელი სვამს კითხვებს:
1.საქართველოში რომელ დემოგრაფიულ პოლიტიკას გაატარებდით და რატომ?
2.რით არის გამოწვეული საქართველოში მოსახლეობის დინამიკა:
3.რა იცით რასის შესახებ,
4.რომელი რასები იცით?

გონებრივი იერიში
ინდივიდუალური
 მასწავლებლის მიერ წინასწარ გამზადებული შეკითხვები.
ხელს უწყობს ცოდნის გააქტიურებას და ახალი მასალისათვის მზაობას.

4 წთ
4
ფაზა II                                                                                აქტივობა N2
აქტივობის მიზანი: ახალი მასალის მოკლე მიმოხილვა და მოსწავლეებისათვის გაცნობა კითხვა -პასუხის  რეჟიმში.

აქტივობის აღწერა:
მასწავლებელი წრიული დიაგრამის საშუალებით უხსნის მოსახლეობის რასობრივ სტრუქტურას, სლაიდებით აჩვენებს სხვადასხვა რასის ადამიანებს. ესაუბრება მათ განმასხვავებელ ნიშნებზე.
მასწავლებელი აცნობს კლასს ტერმინოლოგიას (რასიზმი, აპარტეიდი და სხვა). მასწავლებელი  მოსწავლეებს  თხოვს  უპასუხონ კითხვებს:                                                   1.რა  იცით  რასიზმის შესახებ?                                  2.რა  არის  შერეული  რასა?                                              3.რა  იგულისხმება  გარდამავალ რასაში?
4.ვინ  არის  ნელსონ მანდელა?
აქტიური ლექცია



მთელი კლასი
კომპიუტერი;
პროექტორი;
პროგრამა-Powier  point.
აღნიშნული რესურსი საჭიროა მასალის ვიზუალიზაციისთვის.


 7 წთ
5
აქტივობა N 3  
აქტივობის მიზანი: რასების გავრცელების არეალების და  რასობრივი სტრუქტურის წრიული  დიაგრამის     ანალიზი;
აქტივობის აღწერა:
მასწავლებელი კლასს ყოფს ოთხ ჯგუფად არქმევს სახელებს: ევროპეიდები, ავსტრალოიდები, მონგოლოიდები, ნეგროიდები. აძლევს დავალებებს:
თითოეულმა ჯგუფმა  _ რუკების დახმარებით დაადგინოს თავიანთი  გავრცელების პირველადი და თანამედროვე არეალები.


მონაცემთა ანალიზი
ჯგუფური
თვალსაჩინოება: 1.რუკები:“რასების პირველადი  გავრცელება“  და „თანამედროვე  რასების  გეოგრაფია“.                                     2.წრიული  დიაგრამა“მსოფლიო  რასები“
ეს  რესურსი  ხელს  უწყობს  საკითხის ღრმად წვდომას.
 7 წთ
5.
აქტივობა N 4.
აქტივობის მიზანი: პრეზენტაციის უნარების განვითარება, მონაცემთა შეჯამება;
აქტივობის აღწერა: მოსწავლეები ირჩევენ პრეზენტატორებს, რომლებიც მსოფლიოს პოლიტიკური რუკის საშუალებით წარმოადგენენ ნამუშევარს.
 პრეზენტაცია
ჯგუფური

მსოფლიოს პოლიტიკური რუკა, თვალსაჩინოების მიზნით.
 6 წთ

აქტივობა N5 ლოტო
აქტივობის მიზანი: ახალი მასალის  სისტემაში მოყვანა; შემოქმედებითი უნარების განვითარება.
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი ჯგუფებს ურიგებს ლოტოს დაფას,  რომლებზეც წერია რასების სახელები და სხვადასხვა რასის ადამიანების სურათებს,  მასწავლებელი კითხულობს მინიშნებებს, ჯგუფი როდესაც გამოიცნობს მინიშნებას, შესაბამის უჯრაში დებს შესაბამის ფოტოს. ბოლოს მასწავლებელი დაფაზე ალაგებს სწორ ვარიანტს და ჯგუფები ასწორებენ.
ლოტო
ჯგუფური
ლოტო სხვადასხვა რასის ადამიანების ფოტოები.
ეს ხელს შეუწყობს მასალის ვიზუალურ აღქმას და დიდხანს ამახსოვრდებათ მოსწავლეებს.


6 წთ

ფაზაIII                                                                      აქტივობა N 6   
აქტივობის მიზანი: შესწავლილი მასალის განმტკიცება  და ანალიზი ვიდეორგოლის საშუალებით. კრიტიკული აზროვნების განვითარება, თანამედროვე პრობლემების ანალიზი;
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი აჩვენებს ვიდეორგოლს ,,რასიზმი კლავს“,  სვამს კითხვებს:
1.       რა პრობლემაა ვიდეორგოლში წამოჭრილი?
2.       არსებობს თუ არა თანამედროვე მსოფლიოში რასობრივი პრობლემა?
იმართება დისკუსია.
  დისკუსია

საერთო საკლასო

ვიდეორგოლი ხელს უწყობს პრობლემის უკეთესად დანახვასა და კრიტიკული აზროვნების განვითარებას.
7 წთ
6.
აქტივობა N7 : საშინაო  დავალება                                                                      
აქტივობის მიზანიგაკვეთილზე მიღებული ცოდნის გამოყენება  და  შემდეგი  გაკვეთილისათვის  მზაობა.
აქტივობის აღწერა: მოსწავლეებს  ვაძლევ   საშინაო დავალებას  დაწერონ ესე: “რას ნიშნავს ჩემთვის ტოლერანტობა“ (ტერმინირომელიც აღნიშნავს განსხვავებული მსოფლმხედველობისცხოვრების წესისქცევისა და ჩვეულებების ატანას)
ვერბალური





მთელი კლასი
დაფა, ცარცი
2 წთ
7
აქტივობა N 8 წარმატების ხე
აქტივობის მიზანი:  მოსწავლეების მიერ თვითშეფასება, მასწავლებლის შეფასება;
აქტივობის აღწერა:  – ყველა ფოთოლს აქვს სხვადასხვა ფერიმწვანე – ყველაფერი სწორად გავაკეთეყვითელი – სირთულეები შემექმნაწითელი – ბევრი შეცდომა დავუშვითითოეული მოსწავლე ხეს შესაბამისი ფოთლით რთავს.
წარმატების ხე
ინდივიდუალური
ნახატი ხე, ფერადი ფურცლები (წეპოვანი).
 აღნიშნული რესურსი ხელს უწყობს მოსწავლეთა თვითშეფასებას, მასწავლებელს ხელს უწყობს მიღწევების ანალიზში.
3 წთ
გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები.
გაკვეთილის ბოლოს მოსწავლე შეძლებს:
 რასების სტრუქტურის, მათი გავრცელების არეალის, დამახასიათებელი ნიშნების ანალიზს,  შეადარებს ადამიანის რასების პირველადი და თანამედროვე გავრცელების არეალებს, გამოიტანს დასკვნას რასიზმის უარყოფით მხარებზე, იმსჯელებს მათ შედეგებზე.
შეფასების კრიტერიუმები
ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმი
ძალიან კარგი
კარგი
დამაკმაყოფილებელი
არადამაკმაყოფილებელი
ჯგუფის მიერ სამუშაო მიზნის გააზრება;
ჯგუფი იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მსჯელობს არგუმენტირებულად,  

ჯგუფი  იცავს სიზუსტეს, არ უშვებს შეცდომებს, მეტ-ნაკლებად ასაბუთებს.
ჯგუფი   ვერ იცავს სიზუსტეს,
ჯგუფი ვერ აცნობიერებს მიზნებს,
არგუმენტირებული მსჯელობა;
ჯგუფი მსჯელობს არგუმუნტებით, ასაბუთებს დამაჯერებლად.
ჯგუფი მსჯელობს არგუმენტებით, მეტ-ნაკლებად დამაჯერებლად.
ჯგუფს უჭირს არგუმენტირება და დამაჯერებელი მსჯელობა.
ჯგუფი ვერ მსჯელობს არგუმენტებით.
დროის ლიმიტი
საუკეთესოდ იცავენ დროის ლიმიტს
საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა.
ვერ იცავენ დროის ლიმიტს.
თანამშრომლობა
ჯგუფის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის თითქმის ყველა წევრი აქტიურია, მათ შორის არის პოზიტიური და საქმიანი ურთიერთობა.
ჯგუფის რამდენიმე წევრი აქტიურია.
ჯგუფის წევრები არ არიან აქტიურები.
 რუკების გამოყენება
მოსწავლე რუკების გამოყენებით  სრულყოფილად
აჯგუფებს ქვეყნებს მოცემული კრიტერიუმების მიხედვით
მოსწავლეს რუკების გამოყენებით უჭირს  დაჯგუფება ქვეყნებსმოცემულიკრიტერიუმების მიხედვით.
მოსწავლე  რუკების გამოყენებით თითქმის სწორედ აჯგუფებს ქვეყნებსმოცემულიკრიტერიუმების მიხედვით.
მოსწავლე რუკების გამოყენებით ვერ აჯგუფებს ქვეყნებსმოცემულიკრიტერიუმების მიხედვით.

პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები
დიახ
ნაწილობრივ
არა
მომზადებული პრეზენტაცია პასუხობს თემას



პრეზენტატორი ფლობს აუდიტორიას (იყენებს ჟესტებს, მიმიკას, ინტონაციას)



პრეზენტატორი იყენებს რუკას და შესაბამის ტერმინოლოგიას;



იცავს დროის ლიმიტს




დისკუსიის შეფასების რუბრიკა
დიახ
არა
მკაფიოდ და გასაგებად აყალიბებს აზრს

მსჯელობს არგუმენტირებულად

აკეთებს დასკვნებს

იყენებს არავერბალური კომუნიკაციის ფორმებს (თვალით,ჟესტებით, ხმით)

კორექტულია ოპონენტის მიმართ, ისმენს და კონსტრუქციულად პასუხობს განსხვავებულ აზრს










                                 გამოყენებული თვალსაჩინოებები:

რასების პირველადი და თანამედროვე გავრცელება

მინიშნებები ლოტოსთვის:
ევროპეიდული  რასა – ეს რასა კაცობრიობის ერთ – ერთი ძირითადი დიდი რასადამახასიათებელია ღია ფერის კანირბილი და ტალღისებრი თმათმების საშუალო და ძლიერი ზრდა სახესა და ტანზე (მამაკაცებში), ვიწრო და მკვეთრად გამოწეული ცხვირითხელი ტუჩები.
 „ნეგროიდული რასა-არის ერთ-ერთი კაცობრიობის სამი მთავარი რასიდან ერთ-ერთიმათ აქვთ ზედა ყბის წინ წამოწეული მდებარეობა,თვალბუდის შესამჩნევად განსხვავებული მართხუთხა ფორმაგანსხვავებული ცხვირის ძვლებიმართკუთხა ფორმის სასადიდი დაშორება თვალებს შორის ანუ დიდი ინტერორბიტალური სივრცეუფრო ტალღოვანი წარბზედა რკალიმეგალოდენტია (რამდენიმე ან ერთი კბილის ზედმეტად დიდი ზომები). ამ განსხვავებებს აყალიბებს შემდეგი გენებირომლებიც წარმოიქმნა ევოლუციის პროცესში სწორედ აფრიკაში დარჩენილ პოპულაციებში და განასხვავებს მათ დანარჩენი ორი დიდი რასის წარმომადგენელთაგან
მონღოლოიდური რასა - ეს ზიურ-ამერიკული რასა კაცობრიობის ერთ-ერთი უდიდესი რასააახასიათებს კანის მუქიხშირად მოყვითალო ფერისწორიუხეში თმასუსტად განვითარებული წვერ-ულვაშისუსტად გამოხატულიდაბალუნაგირიანი ცხვირიბრტყელი სახემკვეთრად გამოხატული ყვრიმალებიზემო ქუთუთოზე მკვეთრად გამოხატული ეპიკანტუსი.
ავსტრალოიდური რასა –დამახასიათებელია მუქი ფერის კანიპროგნათიზმიტალღისებრი თმაჭარბთმიანობა სახესა და სხეულზეგავრცელებულია ავსტრალიაშიაზიის სამხრეთსა და ოკეანიაშიმრავალი ანთროპოლოგი ამ  რასას გამოყოფს დამოუკიდებელდიდ რასად.
  მულატი-ესენი არიან ევროპელთა და ნეგროიდთა შთამომავლები
მეტისი- ესენი არიან   ევროპელი და ამერიკის ადგილობრივ ხალხთა შერევით წარმოშობილი ადამიანები.
სურათები ლოტოსთვის




                                          ლოტო


ევროპეიდული

ნეგროიდული

ავსტრალოიდური

მონღოლოიდური


მულატი

მეტისი
                                                                                                                                                                                                                         


 ხელმოწერა:                                                                                                                                                                                                                                                                 თარიღი






Комментариев нет:

Отправить комментарий